Młyn Jazz Festival 2018 – zapowiedź cz. 2

W dniach 5-7 lipca 2018 roku w Wadowicach odbędzie się już 8. edycja Młyn Jazz Festival organizowanego przez fundację Pozytywnie Nakręceni Kulturą. Z roku na rok impreza ma coraz większą rangę i na scenie plenerowej zlokalizowanej na terenie Młynu Jacka Hotel & Spa pojawiają się coraz bardziej renomowane gwiazdy nie tylko polskiego, ale i światowego jazzu. Pisaliśmy już (co można przeczytać tu) o czworgu wykonawcach, którzy wystąpią w piątek i sobotę, tym razem przybliżamy koncert finałowy festiwal…

Kandace Springs

29-letnia Kandace Springs jest jedną z tych wokalistek, która mimo odwołań do wielu muzycznych autorytetów, wydaje się być niesłychanie świeża i nieobciążona przeszłością. Jej debiutancka płyta – Soul Eyes (2016) – balansuje na pograniczu soulu, jazzu i popu, zmieniając wszystkie wpływy we własne, niepowtarzalne, naturalne brzmienie. Amerykańska piosenkarka, autorka tekstów i pianistka rozpoczynała swoją karierę od nagrań kojarzących się z R’n’B z elementami hip-hopu, dzięki którym pojawiła się w telewizyjnych show. Jednak nie było to jeszcze jej prawdziwe oblicze. Producenci Carl Sturken i Evan Rogers (współtwórcy karier m.in. Rihanny, Shakiry i Christiny Aguilery) przekonali Kandace do ponownego zainteresowania się soulem i jazzem [typowy przykład, żeby nie oceniać twórców po pozorach – przyp. aut.], choć nie udało im się namówić jej do podpisania kontraktu. Zamiast tego Springs pracowała w hotelu w Nashville, gdzie w ciągu dnia parkowała samochody, a wieczorami – grała na fortepianie i śpiewała. Po przeprowadzce do Nowego Jorku zaczęła pracę nad nowymi utworami, które pokazały jej niezwykle dojrzały zmysł frazowania i specyficzny sposób akompaniamentu na fortepianie. W końcu coverem piosenki Bonnie Raitt I Can’t Make You Love Me zachwyciła na tyle mocno prezesa wytwórni Blue Note, że podpisał z nią kontrakt na płytę… Warto podkreślić jeszcze dwa interesujące fakty z kariery artystki. Duży wpływ na nią miał Prince, który zaprosił Springs do wykonania Purple Rain przy okazji świętowania 30-lecia tego legendarnego albumu. Ponadto, Kandace potrafi grać na fortepianie muzykę poważną i często do swojego występu dołącza medley złożony z fragmentów utworów Chopina (swojego ulubionego kompozytora), Debussy’ego, Rachmaninoffa Liszta, a nawet Beethovena i Mozarta.

Kandace Springs wystąpi na scenie głównej Młyn Jazz Festival w dniu 7 lipca 2018 r.

Katie Melua

Podwaliny pod karierę muzyczną Katie Melua zostały położone przez jej wieloletnią współpracą z Mike’m Batt’em – dyrygentem i producentem, dzięki któremu piosenkarka odnalazła właściwą drogę. Zanim poznała brytyjskiego muzyka, mając 18 lat, słuchała rapu i hip-hopu, a jej autorskie piosenki były jedynie popowe z elementami R’n’B, choć równocześnie interesowała się w pewnym stopniu twórczością Boba Dylana i Joni Mitchell. Niezależnie od siebie odkryli wydany pośmiertnie album Songbird Evy Cassidy i znaleźli wspólny język dzięki fascynacji fenomenalnym głosem tragicznie zmarłej piosenkarki [Cassidy zmarła na raka przez zaniedbanie badań kontrolnych w wieku 33 lat – przyp. red.]. Pierwsze trzy płyty wydane pod czujnym okiem Batt’a pokryły się wielokrotną platyną w Wielkiej Brytanii i kilku innych krajach europejskich, a sama Melua osiągnęła status najlepiej sprzedającej się na świecie brytyjskiej artystki. Warto podkreślić, że żadna wytwórnia nie chciała wydać gotowego albumu i Mike Batt zaciągnął kredyt, żeby rozbudować własne studio nagraniowe dla swoich podopiecznych. Po wydaniu debiutanckiego Call Of The Search (2003) Katie nieoczekiwanie wypełniła dwutysięczną londyńską salę koncertową Shepherds Bush Empire, co nie udało się wcześniej żadnemu początkującemu/nieznanemu muzykowi. Kilka światowych tras koncertowych, występ z muzykami grupy Queen na zaproszenie Nelsona Mandeli w charytatywnym koncercie, z którego dochód przeznaczono na pomoc cierpiącym na AIDS czy występ na Gali Koronacyjnej w Pałacu Buckingham (z okazji 60. rocznicy koronacji królowej Elżbiety II) ugruntowały popularność brytyjskiej piosenkarki o gruzińskich korzeniach. Niezwykle osobistą płytą Ketevan* (2013) Katie Melua dołączyła do wąskiego grona artystek (obok Kate Bush i Madonny), które wprowadziły 6 albumów do pierwszej dziesiątki najlepiej sprzedających się wydawnictw na Wyspach Brytyjskich. Właściwie większość piosenek wokalistki skomponował samodzielnie albo wspólnie z nią Mike Batt, jednak niemal na każdej płycie pojawiają się również covery (utwory m.in. Johna Mayalla, The Beatles, Leonarda Cohena, ale też blisko 90-letni standard bluesowy Jimmy’ego Coxa z okresu amerykańskiej prohibicji). Katie Melua, opowiadając swoim wyjątkowo dojrzałym i zadziwiająco przyjemnym głosem romantyczne historie o życiu i miłości, od 15 lat czaruje miłośników lekkich brzmień kojarzących się na pierwszy rzut ucha 😉 z retro popem, bluesem i folkiem, aczkolwiek z lekkim nachyleniem w stronę jazzu.

Katie Melua wystąpi na scenie głównej Młyn Jazz Festival w dniu 7 lipca 2018 r.

*) Ketevan to oryginalne, gruzińskie imię Melua, które zmieniła na Katie po przeprowadzce do Irlandii Północnej w wieku 8 lat.

Jamie Cullum

Pianista i wokalista Jamie Cullum łączy jazz z melodyjnym popem i rockiem w stylu crossover. W ten sposób przywołuje na myśl takich artystów jak np. Norah Jones. [Prezentowana jako pierwsza Kandace Springs również odwołuje się w swojej twórczości do tej amerykańskiej wokalistki indyjskiego pochodzenia. Czy zatem organizatorzy porwą się kiedyś na zaproszenie do Wadowic córki Raviego Shankara? – przyp. red.]. Własne kompozycje Brytyjczyk często tworzy jako swingujące standardy jazzowe o rockowym charakterze, tworząc zarówno poważne ballady, jak i lekkie piosenki, emanujące sardonicznym dowcipem. Mając 8 lat, zaczął grać na fortepianie i na gitarze, i na fortepianie, jednak to ten drugi instrument stał się jego znakiem rozpoznawczym. Dzięki fascynacji grą Oscara Petersona i Dave’a Brubecka jako nastolatek miał okazję szlifować swoje umiejętności podczas występów w paryskich klubach jazzowych. Debiutancką płytę wydał w 1999 roku w ilości 500 egzemplarzy i sprzedawał ją sam, a trzecia – Twentysomething (2003) już dawno przekroczyła 2.5 miliona sprzedanych egzemplarzy. Obecnie ma na kocie 8 albumów i jest uznawany za najpopularniejszego muzyka jazzowego w Wielkiej Brytanii, gdyby brać pod uwagę sumaryczną wielkość sprzedaży płyt. W 2009 roku Jamie Cullum za utwór Gran Torino został nominowany wraz z Clintem Eastwoodem do nagrody Złotego Globu za najlepszą oryginalną piosenkę.

Jamie Cullum wystąpi na scenie głównej Młyn Jazz Festival w dniu 7 lipca 2018 r.

Szczegółowe informacje o festiwalu można znaleźć na oficjalnej stronie imprezy, jak również na FB –  strona wydarzenia.

Marek J. Śmietański

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.