Kobieta w łańcuchach
[On]
Lepiej uwielbiaj się kochać i lepiej bądź grzeczna
Lepiej uwielbiaj się kochać i lepiej bądź grzeczna
Kobieta w łańcuchach
Kobieta w łańcuchach
[Ona]
Nazywa swojego mężczyznę Wielką białą nadzieją1
Mówi, że ma się dobrze i poradzi sobie ze wszystkim
Kobieta w łańcuchach
Kobieta w łańcuchach
[On, Ona]
Cóż, czuję, że kłamstwa i czekanie2 to sprawa dla biedaków
Sprawa dla biedaków
I czuję się beznadziejnie przygnieciony Twoim stalowym wzrokiem
Twoim stalowym wzrokiem
No cóż, ten świat oszalał
Zakuł kobietę w łańcuchy, ech
Kobieta w łańcuchach
Kobieta w łańcuchach
[Ona i On]
Przehandlowuje swoją duszę jak skórę i kości3
Lepiej uwielbiaj się kochać i lepiej bądź grzeczna
Sprzedaje jedyną rzecz, jaką posiada3
Lepiej uwielbiaj się kochać i lepiej bądź grzeczna
Kobieta w łańcuchach
Słońce i księżyc
Kobieta w łańcuchach
[On]
Mężczyźni z kamienia
Mężczyźni z kamienia
[On, Ona, Razem]
Cóż, czuję, że głęboko w Twoim sercu są rany, których czas nie zagoi4
Których czas nie zagoi
I czuję, że ktoś gdzieś próbuje oddychać
Cóż, Ty wiesz, co mam na myśli
Ten świat oszalał
Zakuł kobietę w łańcuchy
[On, Ona, Razem]
Czuję to przez skórę, ale nie mam na to wpływu
Rozerwę to na strzępy, ale nie zrozumiem
Ktoś gdzieś próbuje oddychać
Nie zaakceptuję potęgi mężczyzny
[On, Ona]
Ten świat oszalał
Zakuł kobietę w łańcuchy
Oszalał
Zakuł kobietę w łańcuchy
[Oboje, On]
Więc wyzwól ją
Więc wyzwól ją
Więc wyzwól ją
Więc wyzwól ją
Więc wyzwól ją
Słońce i księżyc
Więc wyzwól ją
Wiatr i deszcz
Więc wyzwól ją
Więc wyzwól ją
Więc wyzwól ją
Więc wyzwól ją
Więc wyzwól ją
Więc wyzwól ją
Więc wyzwól ją
Słońce i księżyc
Więc wyzwól ją
Wiatr i deszcz
Więc wyzwól ją
TEKST: Roland ORZABAL
ALBUM: The Seeds Of Love (1989)
TŁUMACZENIE: Marek J. Śmietański
1) “Wielka biała nadzieja” to tytuł sztuki napisanej przez Howarda Sacklera z 1967 roku (a także filmu z 1970). Dramat jest oparty na prawdziwej historii afroamerykańskiego boksera Jacka Johnsona, który stosuje przemoc fizyczną wobec swojej białej żony, a jednocześnie jest ofiarą rasistowskich reakcji kibiców jego białego przeciwnika nazywanego właśnie „Wielką białą nadzieją”;
2) Władza, jaką mężczyźni otrzymują w w patriarchalnym społeczeństwie z racji ich dominującej roli nad kobietami, ma swoją cenę. Są zmuszeni tłumić wszelkie kobiece aspekty siebie i związaną z nimi wolność. Zatem miejsce, w którym się znajdują, może charakteryzować się fałszem („kłamstwem”) i wahaniem się („czekanie”) w obliczu modelu postępowania, którego wymaga od nich otoczenie;
3) Skóra i kości reprezentują tu godność kobiety i zgodę na uprzedmiotowienie, a jedyna posiadana rzecz – jej ciało (bohaterka teledysku zarabia na życie jako roznegliżowana tancerka na rurze);
4) Rany symbolizują blizny w duszach kobiet, które powstają w efekcie działania brutalnego systemu seksistowskiego ucisku.