Hiperprzestrzenne nominacje 2022: Muzyczne ścieżki Naczelnego

W ubiegłym roku podsumowania nie napisałem z przyczyn zdrowotnych. Powstały jedynie robocze listy płyt, które planowałem wyróżnić (można je obejrzeć tu). Jak twierdzi Trudi Canavan: “Jeden raz to pomyłka, dwa razy: pech lub zbieg okoliczności, trzy: umyślne działanie lub złe przyzwyczajenie.“. Mamy zatem do czynienia ze zbiegiem okoliczności. Z kilku różnych powodów nie zaplanowałem tradycyjnego podsumowania zawierającego choćby opisy rekomendowanych płyt. I na pewno nie zamierzam ogłaszać, które płyty są najlepsze. Zazwyczaj takie zestawienia okazują się rankingami płyt ulubionych bądź najpopularniejszych, ale – oczywiście z całym szacunkiem dla głosujących czytelników/słuchaczy czy też przygotowujących je redaktorów w różnych mediach – niekoniecznie wcale najlepszych. Poniżej znajdziecie Państwo zatem listy krążków, które zatrzymałem w pamięci na dłużej, przy czym jedynie w przypadku jazzu przygotowałem rankingi, aczkolwiek bardziej dla formalności niż z potrzeby serca (poczułem się do tego zobowiązany jako autor audycji Okruchy Jazzu w radiu Bemowo FM).

Czytających moje podsumowanie po raz pierwszy, uświadamiam, że wszelkiej maści składanki, wznowienia i płyty z coverami zazwyczaj w zestawieniach pomijam…

Poprzednie podsumowania: AD2020, AD 2019, AD 2018, AD 2017, AD 2016, AD 2015.

Jazzowa płyta roku – Polska (Jazz Album of the Year – Poland)

1. Niechęć – Unsubscribe
2. Nahorny, Schmidt, Bogdanowicz, Biskupski – Freedom Book / Echoes Of Heyday
3. Maciej Gołyźniak Trio – Marianna
4. Wojciech Jachna Squad – Earth
5. Piotr Schmidt International Sextet – Komeda Unknown 1967
6. Artur Małecki & The Creature – Widoki (instrumentalny debiut roku)
7. Szymon Mika – Attempts
8. Przemysław Strączek – Cultural Concept (specjalne wyróżnienie za wielokulturowość)
9. Aga Zaryan – Sara
10. Michał Barański – Masovian Mantra
11. Latarnik – Marianna
12. Malwina Masternak – Perspektywa (wokalny debiut roku)
13. Karol Dobrowolski Ensemble – Bleue Mélancolie

Jazzowa płyta roku – świat (Album of the Year – World)

1. Joshua Redman / Brad Mehldau / Christian McBride / Brian Blade – LongGone
2. Oded Tzur – Isabela
3. Makaya McCraven – In These Times
4. Mary Halvorson – Amaryllis
5. Immanuel Wilkins – The 7th Hand
6. Trish Clowes – A View With A Room
7. Benjamin Lackner – Last Decade
8. Tawanda – Smile (wokalny debiut roku)
9. Charles Lloyd: Trios – Chapel (jazzowy koncert roku)
10. David Dorůžka / Piotr Wyleżoł / Jeff Ballard – Andromeda’s Mystery
11. Kosmos Trio – Brev til en ven (instrumentalny debiut roku)
12. Sun Ra Arkestra – Living Sky
13. Julian Lage – View With A Room

Koncert roku (Gig of the Year)

Zdjęcia z wybranych koncertów roku 2022 [z naszych galerii/archiwum autora]

Moje ulubione koncerty tradycyjnie już wybrałem oczywiście spośród tych, które fotografowałem (zresztą w 2022 roku tylko raz byłem na koncercie bez aparatu fotograficznego). Po pierwsze – wskazanie koncertów, w których nie uczestniczyłem osobiście byłoby nieprofesjonalne, po drugie – w pierwszym kwartale 2022 kontuzja uniemożliwiła mi pracę. Kolejność odzwierciedla jedynie chronologię, a w wyborze brałem pod uwagę zarówno muzykę i oprawę wizualną, jak i nastrój i kontakt artystów z publicznością. Na poniższej liście mamy znów 13 pozycji:

– Madrugada w warszawskim Niebie (galeria zdjęć)
Portico Quartet w warszawskiej Progresji (galeria zdjęć)
Clannad w warszawskiej Stodole (galeria zdjęć)
Kiss w łódzkiej Atlas Arenie (galeria zdjęć)
Europe w krakowskiej Tauron Arenie (galeria zdjęć)
– Morcheeba w warszawskiej Stodole (galeria zdjęć)
– Charles Lloyd & The Marvels w łódzkiej Wytwórni (galeria zdjęć)
Rebekka Bakken w gdyńskim Teatrze Muzycznym (galeria zdjęć)
– Counting Crows w warszawskiej Stodole (galeria zdjęć)
– Maciej Tubis w Łódzkim Domu Kultury (galeria zdjęć)
The Cure w łódzkiej Atlas Arenie (galeria zdjęć)
– Matthew Halsall w warszawskim Niebie (galeria zdjęć)
Simply Red w łódzkiej Atlas Arenie (galeria zdjęć)

Rankingi wyróżnionych przeze mnie albumów jazzowych wydanych w 2022 roku uzupełniam również o inne płyty, których posłuchanie rekomenduję 😉 Poniżej można zapoznać się z kolejnymi trzynastkami: lżejsze brzmienia polskie i zagraniczne, cięższe brzmienia, brzmienia okołoprogresywne, brzmienia jazzowe (tu jedyny wyjątek – na liście znalazły się aż 33 krążki).

Lżejsze brzmienia polskie (Polish gentle sounds)

Anieli – Blask
Baśnia – In Parts | Messed Up
Cheap Tobacco – Zobaczmy siebie
Chemia – Something To Believe In (polska płyta roku)
IGO – Igo
Izzy And The Black Trees – Revolution Comes In Waves
KIWI – Pętla (debiut roku)
Mrozu – Złote Bloki
Natalia Przybysz – Zaczynam się od miłości
Skalpel – Origins
Trupa Trupa – B Flat A
Voo Voo – Premiera
Zguba – Znój

Lżejsze brzmienia polsko-zagraniczne (Polish-foreign gentle sounds)

Moriah Woods* – Human

*) Amerykańska wokalistka, mieszkająca w Polsce

Lżejsze brzmienia zagraniczne (foreign gentle sounds)

A-Ha – True North
Alicia Keys – Keys
Arctic Monkeys – The Car
Blancmange – Private View
Bonobo – Fragments
Faun – Pagan
Madrugada – Chimes At Midnight
Red Hot Chili Peppers – Unlimited Love
Royksopp – Profound Mysteries I, II, III
Tears For Fears – The Tipping Point
xPropaganda – The Heart Is Strange
Klaus Schulze † – Deus Arrakis
Lisa Gerrard & Marcello De Francisci – Exaudia

Cięższe brzmienia (hard’n’heavy sounds)

A.A. Williams – As The Moon Rests
Alter Bridge – Pawns & Kings
Amorphis – Halo
Blind Guardian – The God Machine
The Cult – Under The Midnight Sun
Cult Of Luna – The Long North Road
Disillusion – Ayam
King Buffalo – Regenerator
Ozzy Osbourne – Patient Number 9
Riot City – Electric Elite
Saxon – Carpe Diem
Skid Row – The Gang’s All Here
Ugly Kid Joe – Bad Wings Of Destiny

Brzmienia okołoprogresywne (near-prog sounds)

Abronia – Map Of Dawn
Archive – Call To Arms And Angels
Big Big Train – Welcome To The Planet
Bjorn Riis – Everything To Everyone
Condor Gruppe – Gulliver
Crippled Black Phoenix – Banefyre (zagraniczny okołoprogresywny album roku)
Fren – All The Pretty Days (polski okołoprogresywny album roku)
Galahad – The Last Great Adventurer
Jethro Tull – The Zealot Gene
Porcupine Tree – Closure/Continuation
Strange Pop – Ten Years Gone
The Tangent – Songs From The Hard Shoulder
Threshold – Dividing Lines

Brzmienia jazzowe (jazz sounds)

Alina Bzhezhinska & The Hipharpcollective – Reflections
Avishai Cohen Trio – Shifting Sands
Avram Fefer Quartet – Juba Lee
Binker Golding – Dream Like A Dogwood Wild Boy
Chris Bangs & Mick Talbot – Back To Business
The Comet Is Coming – Hyper-Dimensional Expansion Beam
Daniel Villarreal – Panamá 77
David Kollar / Arve Henriksen – A Sense Of Destiny
Emile Parisien – Louise
Eva Klesse Quartett with Wolfgang Muthspiel – Songs Against Loneliness
Ezra Collective – Where I’m Meant To Be
Fred Hersch / Enrico Rava – The Song Is You
Gard Nilssen’s Acoustic Unity – Elastic Wave
Gerald Clayton – Bells On Sand
Gustaf Ljunggren with Skúli Sverrisson – Floreana
Jazzrausch Bigband – Emergenz
Joey Alexander – Origin
Jasine Myra – Horizons
Julia Hülsmann Quartet – The Next Door
Julian & Roman Wasserfuhr – Mosaic
Kokoroko – Could We Be More
Lauritz Skeidsvoll – Quite A View – Ocean Currents
Mark Turner – Return From The Stars
Mathias Heise Quadrillion – QUADRILLION
Melissa Aldana – 12 Stars
Miles Okazaki – Thisness
Nduduzo Makhathini – In The Spirit Of Ntu
OK:KO – Liesu
The Ostara Project – The Ostara Project
Samara Joy – Linger Awhile
Shabaka – Afrikan Culture
Snarky Puppy – Empire Central
Yellowjackets – Parallel Motion

Marek J. Śmietański

PS. Robocze listy do podsumowania roku 2021, które nigdy nie powstało…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.