18. Letnia Akademia Jazzu rozpocznie się 29 czerwca i będzie towarzyszyć miłośnikom jazzu aż do 29 sierpnia. Na scenie Klubu Wytwórnia pojawią się zarówno znani i cenieni muzycy jazzowi, jak i debiutanci, którzy dopiero zaczynają swoją jazzową przygodę.
Czerwiec
29.06 Koncert zapowiadający: Polsko-Francuska Noc Jazzowa
Wyjątkowy koncert zapowiada 18. edycję Letniej Akademii Jazzu – Polsko-Francuska Noc Jazzowa, będąca owocem współpracy dwóch czołowych festiwali jazzowych w Europie: Letniej Akademii Jazzu z Łodzi oraz Jazzdor ze Strasburga.
Wykorzystując okazję, jaką jest polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej, ten wyjątkowy projekt łączy siły trzech premierowych polsko-francuskich zespołów. Usłyszymy zarówno uznanych instrumentalistów, jak i przedstawicieli młodego pokolenia muzyków, którzy wspólnie stworzą nowe muzyczne konfiguracje i niepowtarzalne brzmienia.
Podczas wieczoru wystąpią trzy zespoły: Dominik Wania & Christophe Monniot Duo, Äether String 4ET oraz Ciechelski, Dąbrowski, Drabek, Ber.
Lipiec
03.07 Kosmos + Stanisław Soyka & Big Band Akademii Muzycznej w Łodzi
Kwintet Kosmos zaprezentuje materiał ze swojej debiutanckiej płyty pt. „Kosmos”, która ukazała się w czerwcu ubiegłego roku nakładem wytwórni Audio Cave. Album przez krytyków został uznany za jeden z najlepszych debiutów roku, co przyczyniło się m.in. do docenienia artystów w plebiscycie JAZZ TOP 2024 (na najlepszych jazzowych artystów minionego roku) organizowanego przez redakcję Jazz Press i Radio Jazz.fm.
Stanisław Soyka – wokalista i kompozytor. Mówi się o nim „zwierzę muzyczne”. Ciągle się zmienia, dużo improwizuje, a mimo to jego kompozycje można poznać już po kilku pierwszych dźwiękach. Jest niezwykle charyzmatyczny i z łatwością podbija serca zgromadzonej publiczności. Uważa się za człowieka szczęśliwego. Docenia to, co już umie, ale fascynuje go możliwość dalszego rozwoju. Twierdzi, że z wiekiem muzyka sprawia mu jeszcze większą radość, którą chce się dzielić ze słuchaczami.
Akademicki Big Band to zespół, który od niemal trzech dekad aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym Łodzi. Został założony w 1997 roku, a jego liderem do 2022 roku był ceniony saksofonista i klarnecista Jacek Delong. Aktualnie zespół prowadzi Jakub Raczyński, saksofonista, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach.
06.07 Koncert familijny: Jerz Igor
Jerz Igor, czyli Jerzy Rogiewicz i Igor Nikiforow, tworzą autorskie barokowo-popowe piosenki dla dzieci.
Ich debiutancka „Mała Płyta” zdobyła w 2014 roku serca dzieci i dorosłych, prowadząc ich na sceny wielkich i małych festiwali. Teksy piosenek dla Jerza Igora napisali między innymi: Natalia Fiedorczuk, Dorota Masłowska czy Grzegorz Uzdański.
„Wyspa” to trzeci album zespołu Jerz Igor. Jego osią tematyczną są emocje, w całej swojej różnorodności. Singlem towarzyszącym wydaniu płyty jest piosenka „Wyspa” z tekstem Grzegorza Uzdańskiego. Opowiada ona o uczuciu, którego każdy z nas czasem doświadcza – złości – i o tym jak dobrze jest móc ją od czasu do czasu swobodnie wyrazić. Marta Krześlak – absolwentka pracowni multimediów w Łodzi, artystka o niepowtarzalnym stylu, która odpowiada za koncepcję artystyczną albumu, pisze o nim tak: „Wyspa to dla mnie opowieść o tym, co można sobie wyobrazić siedząc we własnym pokoju. Nowy świat, w którym każde marzenie to tajemnicza wyspa. Jestem przekonana, że można odkryć ich jeszcze bardzo wiele, naiwnie byłoby myśleć, że znamy je wszystkie na bezkresnym oceanie”. Album został wydany w formie boxu, w którym oprócz płyty można znaleźć saszetkę z ziarnami łąki kwietnej, plakat/teksty piosenek, naklejki.
10.07 Chicuelo “Caminos” + Alfredo Rodriguez
Caminos to nowy projekt gitarzysty Juana Gómeza „Chicuelo”. Składa się z tang, alegrías, bulerías i granaínas, a dzięki niezwykłej formacji otwiera nowe ścieżki dźwiękowe we flamenco.
Czysty dotyk „Chicuelo”, delikatna perkusja Davida Gómeza i wirtuozerski kontrabas Manela Fortià otaczają taniec Karen Lugo. Karen z kolei generuje nowe formy tańcząc do najmniejszego szeptu. Bez cante, cajón czy palmas, repertuar Caminos składa się z opowieści w rytmach flamenco. Od kołysanki po hołd dla Djiango Reinharta, alegrías są przekształcane przez kontrabas Fortià, a bulerías przez perkusję Gómeza. Spektakl łączy w sobie świeżość, siłę, sztukę i przekazuje te cechy z taką samą naturalnością, która łączy czterech artystów na scenie. Juan Gómez „Chicuelo” jest jednym z najważniejszych gitarzystów na obecnej scenie flamenco, a jednocześnie jednym z najbardziej płodnych i interesujących kompozytorów ostatnich pokoleń. Jako gitarzysta towarzyszył takim wokalistom jak: Enrique Morente, Miguel Poveda, Duquende, Mayte Martín, Rancapino, Chano Lobato, José Mercé, El Cigala, Potito i Carmen Linares. Współpracował również z muzykami jazzowymi, takimi jak: Chano Domínguez, Carles Benavent, Jorge Pardo, Jordi Bonell, Raynald Colom itp. oraz z pianistką klasyczną Marią Joâo Pires.
Alfredo Rodriguez, jeden z najwybitniejszych improwizujących pianistów naszych czasów jest Kubańczykiem z Hawany. Dziś mieszka w Miami. I tam, ze swej ulicy Coral Way, przysłuchuje się muzyce regionu. Nie tylko zatem kubański son i bolero, ale także bachata z Dominikany, salsa z Puerto Rico, timba, tango, a nawet reggaeton zainspirowały nowe kompozycje Alfredo. Album Coral Way to nowy etap w muzyce mistrza i opowieść o jego nowym życiu, w nowym mieście, w roli ojca.
Nominowany do Grammy za swą aranżację Guantanamery Rodriguez jest kontynuatorem tradycji wielkich pianistów kubańskich – od Lecuony przez Peruchina, Gonzaleza, Bebo i Chucho Valdesów, aż po Rubalcabę. W jego sztuce historia muzyki kubańskiej spotyka się z jazzowym wyrafinowaniem i niedościgłą wirtuozerią godną finalistów Konkursu Chopinowskiego. To zderzenie światów zafascynowało Quincy’ego Jonesa, który przed paroma laty przyjął młodego Kubańczyka pod swe producenckie skrzydła i wydał kolejne autorskie albumy Alfredo. Nie powinno zatem zdumiewać, że na jednym z nich Rodriguez sięga po legendarny Thriller.
13.07 INTL: Grzegorz Tarwid Trio | otherMother | Sc’ööf
14.07 INTL: Children of Fish | Val Jeanty | Gard Nilssen Acoustic Unity
15.07 INTL: Marcel Baliński Trio | Kaja Draksler matter 100 | Kleive/Aarset/Storløkken
16.07 INTL: Draksler/Bach/Masecki | Dąbrowski/Hermia/Draksler/Zanussi/Harris I ØKSE
17.07 INTL: Finał Intl Jazz Platform | Andreas Røysum Ensemble
24.07 Aga Derlak NEURODIVERGENT + Craig Taborn Solo
Neurodivergent to eksperymentalne trio Agi Derlak, z gościnnym udziałem Kacpra Malisza, które poszerza granice improwizacji poprzez jednocześnie surową i emocjonalną eksplorację neuroatypowości. Zespół współtworzą instrumentaliści, z których każdy wnosi do muzyki unikalną perspektywę oraz odmienny artystyczny background (Miłosz Berdzik związany jest z muzyką hip-hopową/awangardową, Kacper Malisz z muzyką tradycyjną, Maciej Szczyciński oraz Aga Derlak – oboje zanurzeni w jazzie i muzyce klasycznej). Dzięki temu muzyka wymyka się klasyfikacjom, a muzyków inspiruje do nieustannej uważności i kreacji. Muzyka, łącząca zawiłe improwizacje z rytmiczną dynamiką oraz transową powtarzalnością, odzwierciedla niuanse i złożoność umysłu. Jest o nieoczywistych wyborach, nieprzewidywalnej w swym charakterze ekspresji. Zakłada przyjęcie alternatywnych sposobów myślenia, odrzucenie harmonii w jej powszechnym rozumieniu na rzecz struktur, motywów i muzycznej “chemii”.
10 lat minęło od wydania albumu „Avenging Angel” Craiga Taborna, który wniósł uderzająco świeże pomysły do idiomu fortepianu solowego. „Odbija się w nim galaktycznie szerokie spektrum zainteresowań pana Taborna” – napisał New York Times – „wraz z jego wieloaspektową techniką”, podczas gdy The Guardian wychwalał „świat szeptanych, szeroko rozmieszczonych figur, dźwięczących alikwotów, ulatujących ech i ponurych kontrapunktycznych kaskad”.
W ciągu ostatniej dekady Taborn udoskonalił i rozwinął swoje podejście, osiągając nowe wyżyny dzięki albumowi „Shadow Plays”. Dla Craiga to nagrani
e jest „częścią tego samego kontinuum co Avenging Angel. Tamto było nagraniem studyjnym, to koncertowym, ale proces spontanicznej kompozycji trwa dalej”. Nowy album to oszałamiający recital na żywo z Mozart-Saal w Wiener Konzerthaus, gdzie program nosił tytuł Avenging Angel II. W tym w pełni improwizowanym koncercie Craig eksploruje dźwięki i ciszę, wirujące kolory, gęstości i formy, tworząc nową muzykę zarówno z poetycką wyobraźnią, jak i żelazną kontrolą nad swoim materiałem. Jego kontrola nad swoim rzemiosłem, gdy bezbłędnie tworzy narracje i struktury z podpowiedzi ujawnionego wzoru, podążając tam, gdzie prowadzi go intuicja i doświadczenie, jest niezwykła.Taborn to znakomity improwizator w każdym kontekście i ceniony za zdolność docierania do sedna muzyki, niezależnie od otoczenia. W jego solowych pracach odniesienia do „jazzu” nie zawsze są oczywiste, ale w strumieniu utworu później zatytułowanego Conspiracy of Things przebłyskują odniesienia do historii muzyki – od stride piano po współczesność – z zawrotną prędkością. W każdej kompozycji idee są eksplorowane na wielu poziomach. Emocje również – czułość i gwałtowność współistnieją w utworach o przemyślanych tytułach Discordia Concors i Concordia Discors, które odzwierciedlają ideę jedności w różnorodności. „Nazwy utworów nadaję dopiero po ich zakończeniu, uwzględniając ich programową pozycję – w pewnym sensie tytułowanie to końcowy etap kompozycji” – powiedział Taborn w wywiadzie dla magazynu Bomb. „Tytuły mają zachęcać do rozszerzenia muzycznego doświadczenia na inne obszary”. Inkluzywność jego twórczości – subtelnie inspirowana muzyką i sztuką z wielu tradycji – zaprasza do nowych skojarzeń i otwartych reakcji.
27.07 Koncert familijny: Tęgie Chłopy – Rakieta!
31.07 Unleashed Cooperation & Anna Gadt „Trust” + Bluish Landscapes – Maciej Obara plays Tomasz Stańko
Najnowszy album kwintetu Unleashed Cooperation to kolejny etap muzycznych poszukiwań obejmujących improwizację, muzykę współczesną, etniczną oraz jazz. Całość, utrzymana w konwencji akustycznego brzmienia, nawiązuje do muzyki znanej z nagrań Tomasza Stańki czy Krzysztofa Komedy. Kwintet, jako duchowy spadkobierca wielkich mistrzów, rozwija ich brzmienie poprzez szereg produkcyjnych zabiegów, nadając całości nowoczesne i świeże brzmienie. Proces tej ewolucji został wzbogacony o obecność Anny Gadt – czołowej polskiej wokalistki jazzowej i improwizatorki. Wykonane z nią utwory „Temat Laury” i „Mr. Paul’s beautiful dream” to esencja wolnej improwizacji oraz subtelnie prowadzonych i kontrapunktujących się melodii. Płyta składa się z sześciu autorskich kompozycji oraz dwóch improwizowanych miniatur. Inspiracji do powstania albumu można poszukiwać wśród polskiej muzyki tradycyjnej – „String Theory” czy twórczości Witolda Lutosławskiego – „Morze”, a także w muzyce elektronicznej i współczesnych nurtach muzycznych jak i producenckich – obecnych szczególnie w kompozycjach ,,Mr. Paul’s Strange Dream” oraz ,, Mr. Paul’s Beautiful Dream”. Strukturę albumu domyka niezwykle ekspresyjna kompozycja „Polistes Dominula”.
Specjalna dwupłytowa wersja albumu zawiera dodatkowo sesje i improwizowane miniatury zrealizowane podczas nagrań zespołu. Album to niezwykle zbalansowany i spójny koncept brzmieniowy, który – dzięki różnorodnym inspiracjom – przyciąga, intryguje i ukazuje siłę kolektywu. Płyta „Trust” jest kontynuacją i jednocześnie rozwinięciem idei znanej z pierwszego albumu zespołu „8years”. To rozwój autonomicznego brzmienia, zbudowanego na wspólnym procesie twórczym i wzajemnym zaufaniu, zarówno w aspekcie muzycznym, jak i ludzkim.
W ramach 18. edycji Letniej Akademii Jazzu zaprezentowany zostanie wyjątkowy koncert upamiętniający jednego z najwybitniejszych polskich trębaczy i kompozytorów – Tomasza Stańko. Projekt „Bluish Landscapes”, przygotowany przez Macieja Obarę, to artystyczny hołd dla legendy polskiego jazzu oraz twórcza reinterpretacja jego dorobku z udziałem wybitnych muzyków z Polski i Norwegii.
Koncert podkreśla rolę Stańki jako twórcy, który otworzył polski jazz na wpływy skandynawskie i zbudował mosty między artystami z obu krajów. Dla Macieja Obary, artysty o międzynarodowej renomie i byłego współpracownika Stańki, projekt ten jest osobistą kontynuacją muzycznego dialogu z mistrzem i próbą uchwycenia jego wyjątkowego spojrzenia na dźwięk i formę.
Na scenie obok Obary wystąpią m.in.: Sissel Vera Pettersen, Ingerbrigt Håker Flaten, Audun Kleive, Dominik Wania oraz młodzi, utalentowani polscy artyści: Amalia Umeda, Anna Szmatola i Adam Jędrysik. Tytuł koncertu nawiązuje do albumu Stańki z 1992 roku, nagranego z norweskimi muzykami – Jonem Christensenem i Arildem Andersenem.
Wydarzenie, organizowane we współpracy z Fundacją Tomasza Stańko, ma na celu promocję polskiej kultury za granicą, międzypokoleniową wymianę artystyczną oraz pielęgnowanie dziedzictwa polskiego jazzu.
Sierpień
7.08 Nowe Głosy Polskiej Muzyki – Polskie Kompozytorki Młodego Pokolenia: Hania Derej, Maja Laura, Marta Wajdzik, Patrycja Wybrańczyk + Paulina Przybysz
Specjalny projekt, który celebruje talent, kreatywność i pasję młodych polskich artystek. Wspierając kobiety w muzyce, LAJ tworzy przestrzeń, która nie tylko inspiruje, ale także pozwala na rozwój i docenienie ich twórczości w kontekście międzynarodowym.
„Nowe Głosy Polskiej Muzyki – Polskie Kompozytorki Młodego Pokolenia” – to prezentacja czterech wyrazistych osobowości artystycznych, które konsekwentnie budują własny język muzyczny i wnoszą nowe perspektywy do polskiej sceny jazzowej.
Każda z artystek – Hania Derej, Maja Laura, Marta Wajdzik, Patrycja Wybrańczyk – przygotowała autorski materiał, który zaprezentuje z towarzyszeniem wspólnej sekcji rytmicznej. To spotkanie z twórczością odważną, autentyczną i zakorzenioną we współczesnym doświadczeniu muzycznym.
Paulina Przybysz – wokalistka, autorka tekstów i kompozytorka, po ponad 20 latach obecności na scenie, zdecydowała się nagrać płytę zawierającą standardy jazzowe, które od wczesnych lat życia inspirowały i kształtowały ją jako artystkę. Album „Insides” ukazał się na rynku 1 marca nakładem labelu artystki – calm courage.
Do współpracy nad „Insides” Przybysz zaprosiła czołówkę muzyków nowej generacji polskiego jazzu, będących częścią rewolucji zachodzącej od ponad dekady na scenach muzyki improwizowanej całego świata. Marek Pędziwiatr na fortepianie i syntezatorach, Tymon Kosma na wibrafonie, Wiktoria Jakubowska na perkusji, Olaf Węgier na saksofonie tenorowym i Krzysztof Baranowski na kontrabasie.
Wspólnym mianownikiem dla całego materiału i zaproszonych muzyków, jest niewątpliwie fuzja pasji do hip-hopu i szacunku do klasyki mainstreamowego jazzu. Natomiast Przybysz na swojej artystycznej drodze nigdy nie postrzegała muzyki gatunkowo, od zawsze podchodziła do niej intuicyjnie i wrażeniowo, a to czy akurat leży to w zgodzie z szeroko rozumianym stylistycznym savoir vivrem, od zawsze było kwestią drugorzędną. I tak jak twórczości Pauliny Przybysz nigdy nie udało się do końca sklasyfikować i przypisać gatunkowej szufladzie, tak w przypadku albumu “Insides” niech jego tytuł będzie wskazówką dla słuchaczy, a słowo jazz, które przez ostatnie lata przysposabia coraz więcej form i nurtów muzycznych, niech będzie symbolem tego, co dla artystki było bazą wyjściową do nagrania płyty.
10.08 Koncert familijny: Orkiestra Łódzkich WTZ-tów
21.08 Marek Pospieszalski EPTA + Émile Parisien Quartet
Marek Pospieszalski: „W minionym roku na zamówienie Sinfonietty Cracovii stworzyłem projekt, w którym na nowo został zaaranżowany soundtrack z kultowego anime „Cowboy Bebop”. Jednym z owoców tego spotkania był zespół, który powstał specjalnie na tę okoliczność. Mnogość inspiracji jaką niesie serial Shinichirō Watanabe, który jest zlepkiem przeróżnych stylistyk, popchnęła mnie wtedy do zbudowania zespołu z postaci wywodzących się z rozmaitych środowisk, a przy okazji multiinstrumentalistów operujących bogatym językiem. Grupę współtworzą ze mną: Maniucha Bikont, Malina Midera, Piotr Bukowski, Artur Majewski, Olo Walicki i Bartosz Szablowski. Chcąc wykorzystać potencjał tego zdarzenia postanowiłem kontynuować działalność septetu. Skomponowałem zestaw utworów, które tym razem nieco zunifikowały wcześniejszy eklektyczny charakter projektu, skupiając się w stylistykach improwizowanej, dronowej, minimalistycznej i źródłowej, jednak nie odcinając się zupełnie od intencji, która przyświecała mi na samym początku.” Jesienią tego roku planowana jest premiera albumu.
Kiedy zdarzają się wypadki, zwykle kończą się w ciągu kilku sekund, czasem minut; ten trwa już 20 lat. Minęły dwie dekady odkąd członkowie kwartetu Emile’a Parisiena zagrali razem jam session. Na koniec spojrzeli na siebie z niedowierzaniem. Nie tylko zostali trafieni zbiorowym muzycznym piorunem, ale także wiedzieli, że właśnie powołali do życia… cóż… coś. Wspólną płaszczyzną między nimi był jazz, ale każdy z nich miał do zasiania w nim wszelkiego rodzaju nasiona, od muzyki klasycznej i współczesnych dźwięków po rock, elektronikę i chanson. Ta czwórka zrywa etykiety, przełamuje bariery, narusza kody, a mimo to dokładnie wie, dokąd zmierza. Łączy ich wspólna obsesja na punkcie narracji. „Centralną osią kwartetu zawsze było opowiadanie historii” – podkreśla saksofonista.
„Let Them Cook” jest jak powiew świeżego powietrza, a brzmienie zespołu jest teraz zdecydowane i jednoznaczne z 2024 roku, a nie z 2004 roku. Był to szczególny punkt zwrotny: na koncercie w Szwecji pod koniec trasy promującej album „Double Screening” zaryzykowali i wypróbowali przejście od całkowicie akustycznego brzmienia do włączenia elektroniki. Zadziałało, więc pozostali przy tym: odkryli, że te elektroniczne interpunkcje nigdy nie zanieczyszczały DNA zespołu, ale raczej go stymulowały.
24.08 Koncert familijny: NO CZEŚĆ! Basia Derlak i Jacek Szabrański
28.08 Koncert finałowy: Mateusz Smoczyński „Adam’s Apple”
Debiutancki koncert Mateusza Smoczyńskiego Adam’s Apple został zrecenzowany jako „oszałamiający tour de force o przełomowym znaczeniu dla powstającego właśnie nowego kanonu muzyki na instrumenty smyczkowe o mieszanej stylistyce”. Precyzyjna i solidnie zinstrumentowana partia orkiestry zestawiona z partią skrzypiec, która wymaga od solisty wykazania się szalonym spektrum technik gry na skrzypcach – od stricte jazzowych, poprzez zaczerpnięte z muzyki ludowej i bluegrassu, aż po ściśle klasyczne. W to wszystko wpleciona jest improwizacja, która sprawia, że utwór stanowi oszałamiające i zabawne pole do popisu dla mistrzostwa Smoczyńskiego w grze na instrumencie.
Fallen Angel został napisany jako hołd dla znakomitego polskiego pianisty Janusza Olejniczaka. Utwór prezentuje unikalne podejście Smoczyńskiego do improwizacji na skrzypcach i łączy je z ekspresyjnym i technicznym chopinowskim” mistrzostwem Olejniczaka na fortepianie. W efekcie powstał hipnotyzujący utwór, będący innowacyjnym połączeniem jazzu i muzyki klasycznej, który ustanawia nowy standard w dziedzinie kompozycji i wykonawstwa muzycznego w wydaniu symfonicznym.
Adam’s Apple” został wydany w 2024 roku przez Warner Music, natomiast “Fallen Angel” zostanie wydany na płycie jeszcze w tym roku. Koncert w Łodzi będzie promował ten nowy album. Wydanie “Adam’s Apple” na płycie było przełomowym momentem w karierze Mateusza Smoczyńskiego: to pierwsza symfoniczna płyta skrzypka, solisty i kompozytora, współzałożyciela Atom String Quartet. Utwór tytułowy – koncert na improwizujące skrzypce „Adam’s Apple” powstał z fascynacji Mateusza twórczością kompozytorów muzyki poważnej, takich jak: Karol Szymanowski, Dymitr Szostakowicz, Béla Bartók i György Ligeti, oraz jazzowych mistrzów, którzy przez lata wywierali na niego ogromny wpływ: Zbigniewa Seiferta, Johna Coltrane’a, Wayne’a Shortera oraz Davida Balakrishnana (z Turtle Island Quartet). Stylistycznie koncert nawiązuje do najświeższej inspiracji Mateusza – muzyki amerykańskiego kompozytora Johna Adamsa. „Jabłko Adama” nasuwa również biblijne skojarzenia z historią Adama i Ewy oraz konsekwencjami zjedzenia przez nich zakazanego owocu. Utwór kusi niezwykłą, pastelową barwą barytonowych skrzypiec, pięknem melodyki z nutą minimalizmu, impresjonistycznej sonorystyki, elementami bluegrassu i jazzowych, wirtuozowskich improwizacji. W nagraniu udział wzięła Chopin University Chamber Orchestra pod dyrekcją Rafała Janiaka.
Fallen Angel na skrzypce i fortepian został napisany dla znakomitego polskiego pianisty Janusza Olejniczaka. Utwór prezentuje unikalne podejście Smoczyńskiego do improwizacji na skrzypcach i łączy je z ekspresyjnym i technicznym „chopinowskim” mistrzostwem Olejniczaka na fortepianie. W efekcie powstał hipnotyzujący utwór, będący innowacyjnym połączeniem jazzu i muzyki klasycznej, który ustanawia nowy standard w dziedzinie kompozycji i wykonawstwa muzycznego w wydaniu symfonicznym. Prawykonanie utworu miało miejsce w Szczecinie w 2022 roku z udziałem Janusza Olejniczaka, Mateusza Smoczyńskiego i Orkiestry Filharmonii Szczecińskiej. Utwór został później zarejestrowany z udziałem Dominika Wani, Mateusza Smoczyńskiego i Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy i zostanie w bieżącym roku wydany na płycie. Mateusz Smoczyński planuje zadedykować tę płytę pamięci Janusza Olejniczaka.
Bilety i karnety
Bilety na wybrane koncerty, a także karnety na wszystkie wydarzenia 18. Letniej Akademii Jazzu dostępne są już w sprzedaży. Szczegóły na www.wytwornia.pl oraz www.letniaakademiajazzu.pl
Zdjęcia
Nasze zdjęcia z kilku edycji Letniej Akademii Jazzu można obejrzeć tu.
Dofinansowanie
Letnia Akademia Jazzu jest realizowana dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi.
18. Letnią Akademię Jazzu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Koncert Polsko-Francuska Noc Jazzowa dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025 w ramach programu dotacyjnego SYNERGIE.
Koncert Bluish Landscapes – Maciej Obara plays Tomasz Stańko jest współfinansowany ze środków ZAW STOART.